Informacja o realizowanej strategii podatkowej
Bohemia Motors sp. z o.o.
Sprawozdanie za 2023 r.
Grudzień 2024 r.
1. INFORMACJE PODSTAWOWE
- Bohemia Motors sp. z o.o. (dalej: Bohemia Motors lub Spółka) prowadzi działalność jako autoryzowany dealer i podmiot prowadzący autoryzowany serwis samochodów marki Skoda i Volkswagen. Spółka należy do grupy kapitałowej Emil Frey, w której podmiotem dominującym na terytorium Polski jest Emil Frey Polska sp. z o.o. Oprócz Spółki, Grupa skupia również inne podmioty działające w branży motoryzacyjnej.
- Zgodnie z polityką przyjętą przez Grupę i Spółkę, zgodne z przepisami prawa podatkowego realizowanie zobowiązań podatkowych stanowi istotny element strategii biznesowej i jest wyrazem odpowiedzialności społecznej podmiotów należących do Grupy. W swojej działalności Spółka dąży do maksymalizacji realizowanych przychodów z poszanowaniem zasad zrównoważonego rozwoju oraz z uwzględnieniem swojej roli jako podatnika i płatnika podatków.
- W 2023 r. Spółka odnotowała znaczący wzrost przychodów, niemniej poniosła również znacząco wyższe koszty prowadzonej działalności. W efekcie Spółka zakończyła 2023 r. ujemnym wynikiem finansowym.
- Zarządzanie przez Spółkę w 2023 r. wykonywaniem obowiązków podatkowych oparte było o zestaw pisemnych procedur i instrukcji regulujących zasady prowadzenia działalności przez poszczególne Działy Spółki, co pozwoliło na prawidłową i terminową realizację obowiązków podatkowych Bohemia Motors. W związku z prowadzoną działalnością w 2023 r. Spółka działała jako podatnik podatku od towarów i usług (VAT), podatku dochodowego od osób prawnych (CIT), podatku akcyzowego, a także podatnika podatku od czynności cywilnoprawnych (PCC). Spółka pełniła również rolę płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT), a także wypełniała obowiązki w zakresie prowadzenia ewidencji, przygotowywania dokumentacji oraz składania wymaganych informacji i zeznań, wynikające z przepisów prawa podatkowego.
2. WPROWADZENIE
Bohemia Motors sp. z o.o. (dalej: Bohemia Motors lub Spółka) przedstawia poniżej informację o strategii podatkowej realizowanej w 2023 r., o której mowa w art. 27c ustawy z 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: ustawa o CIT). Informacja o strategii podatkowej zawiera informacje wymagane zgodnie z art. 27c ust. 2 ustawy o CIT, tj. w szczególności:
- informacje o stosowanych przez Spółkę procesach oraz procedurach dotyczących zarządzania wykonywaniem obowiązków podatkowych i zapewniających ich prawidłowe wykonanie, a także dobrowolnych formach współpracy z organami Krajowej Administracji Skarbowej,
- informacje dotyczące realizacji obowiązków podatkowych na terytorium Polski, wraz z informacją o liczbie przekazanych Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej informacji o schematach podatkowych, z podziałem na podatki, których dotyczą,
- informacje o:
- transakcjach z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, których wartość przekracza 5% sumy bilansowej aktywów w rozumieniu przepisów o rachunkowości, ustalonych na podstawie ostatniego zatwierdzonego sprawozdania finansowego Spółki,
- planowanych lub podejmowanych przez Spółkę działaniach restrukturyzacyjnych mogących mieć wpływ na wysokość zobowiązań podatkowych Spółki lub jej podmiotów powiązanych,
- informacje o złożonych przez Spółkę w 2023 r. wnioskach o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, wiążącej informacji stawkowej oraz wiążącej informacji akcyzowej,
- informacje dotyczące dokonywania rozliczeń podatkowych Spółki na terytoriach lub w krajach stosujących szkodliwą konkurencję podatkową określonych we właściwych przepisach prawa podatkowego.
Informacja o realizowanej strategii podatkowej nie zawiera informacji objętych tajemnicą handlową, przemysłową, zawodową lub procesu produkcyjnego.
3. STRATEGIA PODATKOWA A STRATEGIA BIZNESOWA SPÓŁKI
Bohemia Motors jest częścią Grupy Emil Frey Polska, skupiającą podmioty prowadzące działalność w branży motoryzacyjnej, będącą częścią międzynarodowego koncernu Emil Frey. Spółka prowadzi działalność jako autoryzowany dealer i podmiot prowadzący autoryzowany serwis pojazdów marki Skoda i Volkswagen w oparciu o stosowną umowę dealerską zawartą z importerem. Działalność ta obejmuje sprzedaż i serwis samochodów osobowych, dostawczych i kamperów, prowadzoną poprzez sieć salonów i serwisów zlokalizowanych w dwóch lokalizacjach w Polsce – w Falentach i Gdańsku. Działalność Bohemia Motors obejmuje zarówno sprzedaż samochodów nowych, jak i używanych, sprzedaż części zamiennych, serwis, konserwację i naprawy pojazdów marki Skoda i Volkswagen, świadczenie usług blacharsko – lakierniczych, a także pośrednictwo w sprzedaży produktów finansowych i ubezpieczeń komunikacyjnych.
Na wyniki działalności Spółki w 2023 r. najistotniejszy wpływ miał postępujący wzrost cen, co przełożyło się na znaczący wzrost kosztów działalności. Mimo również znaczącego wzrostu przychodów z działalności oraz podejmowanych działań ukierunkowanych na ograniczenie kosztów, Bohemia Motors odnotowała ujemny wynik finansowy za 2023 r.
Cele biznesowe realizowane były przez Spółkę w 2023 r. z poszanowaniem zasady zrównoważonego rozwoju, a także z poszanowaniem zobowiązań Spółki jako podatnika i płatnika, z uwzględnieniem obowiązujących przepisów prawa i ich wykładni. W swojej działalności Spółka wyklucza możliwość podejmowania działań, które miałyby cel wyłącznie podatkowy, nie zaś ekonomiczny i biznesowy – w szczególności wykluczone są jakiekolwiek działania, których celem byłaby głównie bądź wyłącznie optymalizacja podatkowa. Prowadząc działalność gospodarczą Spółka podejmuje wszelkie dostępne działania, aby działalność ta była zgodna z obowiązującymi przepisami prawa podatkowego i ich wykładnią. W tym celu m.in.:
- Spółka i jej pracownicy kierują się zestawem sformalizowanych procedur i procesów regulujących poszczególne aspekty działania Spółki, a także zmierzających do prawidłowego i terminowego realizowania obowiązków podatkowych;
- Spółka dochowuje należytej staranności w szczególności w relacjach ze swoimi kontrahentami, w tym stosuje zasady wnikliwej, dostosowanej do ryzyka, analizy kontrahentów, z którymi współpracuje, w tym przede wszystkim potencjalnych dostawców;
- podejmując nowe, nietypowe dla działalności Spółki działania, Bohemia Motors poddaje je analizie prawnej i podatkowej, a w razie istnienia jakichkolwiek wątpliwości co do skutków podatkowych – ocenie przez zewnętrznych doradców podatkowych;
- Spółka zapewnia swoim pracownikom możliwość merytorycznego rozwoju, a także zasoby i narzędzia niezbędne dla prawidłowego i terminowego wypełniania obowiązków podatkowych;
- Zarząd Spółki na bieżąco monitoruje poziom i charakter ryzyk właściwych dla branży, w której działa, oraz potencjalne obszary działalności, w których takie ryzyka mogą wystąpić, w celu zapobiegania im;
- Dokonując transakcji z podmiotami powiązanymi Spółka kieruje się zasadami rynkowymi i zapewnia zgodność ich dokumentacji z obowiązującymi przepisami prawa. Wszelkie transakcje z podmiotami powiązanymi są dokonywane wyłącznie w celach ekonomicznych.
4. PROCESY I PROCEDURY STOSOWANE W ZAKRESIE ZARZĄDZANIA PODATKOWEGO
Prawidłowe określanie i terminowe realizowanie należności publicznoprawnych, a także wypełnianie innych obowiązków przewidzianych przepisami prawa podatkowego (informacyjnych, ewidencyjnych i dokumentacyjnych), stanowi istotny element działalności Spółki i jest wyrazem realizacji w praktyce zasad odpowiedzialności społecznej. Proces zarządzania wykonywaniem obowiązków podatkowych jest realizowany z udziałem wszystkich pracowników Spółki, stosownie do ich zadań i zakresu odpowiedzialności. Z tych względów, Zarząd Spółki dokłada starań, by pracownicy znali i dochowywali staranności w stosowaniu procedur funkcjonujących w Spółce, zarówno tych regulujących obowiązki przypisane do swoich stanowisk pracy, jak i o charakterze ogólnym. W szczególności, zgodność działań Spółki z przepisami prawa podatkowego zapewniana jest dzięki współistnieniu poniższych elementów:
- kompleksowemu uregulowaniu poszczególnych aspektów działalności Spółki, w tym w obszarze podatkowym, w formie procedur i instrukcji wewnętrznych; określają one zasady postępowania poszczególnych jednostek organizacyjnych Spółki w głównych obszarach jej działalności oraz wymogi dokumentacyjne z tymi działaniami związane, ale także koncentrują się na prawidłowym i terminowym realizowaniu zobowiązań podatkowych,
- systemie finansowo – księgowym i aplikacjach dostosowanych do wymogów księgowych i podatkowych działalności prowadzonej przez Spółkę,
- doświadczeniu, wiedzy i kompetencji pracowników Spółki oraz zapewnieniu ich ciągłego rozwoju,
- funkcjach kontrolnych (audyt wewnętrzny) pełnionych w ramach nadzoru właścicielskiego w ramach Grupy Emil Frey, ukierunkowanych na identyfikację obszarów, w których mogą zaistnieć ryzyka biznesowe i finansowe, a także
- monitorowaniu i identyfikowaniu potencjalnych ryzyk podatkowych, w tym we współpracy z zewnętrznymi doradcami podatkowymi.
4.1 Procedury i instrukcje stosowane przez Spółkę
W celu zapewnienia wysokiej jakości obsługi klientów, podstawowe aspekty działalności Spółki są uregulowane w formie sformalizowanych procedur, regulujących przede wszystkim procesy biznesowe, ale wpływających również na prawidłowe odzwierciedlenie działań biznesowych Spółki w jej księgach, a także deklaracjach podatkowych. Ponadto, Spółka stosuje szereg procesów i procedur wprost regulujących jej obowiązki w zakresie rozliczeń podatkowych. Z tej perspektywy, na kluczowe procedury i procesy stosowane przez Spółkę w 2023 r. składały się:
- Procedury biznesowe
Główne aspekty działalności Spółki, w tym np. sprzedaż samochodów nowych, zakup i sprzedaż samochodów używanych, przyjęcie pojazdu do serwisu i wykonanie usług serwisowych, świadczenie usług blacharsko – lakierniczych, sprzedaż części zamiennych oraz pośrednictwo w sprzedaży produktów finansowych i ubezpieczeń komunikacyjnych, zostały szczegółowo rozpisane i uregulowane w każdym istotnym kroku. Mimo iż procedury te regulują w pierwszym rzędzie zasady działań biznesowych Spółki, zawierają również szereg elementów składających się pośrednio lub bezpośrednio na system zarządzania podatkowego w Spółce. W szczególności, działając w oparciu o te procedury w 2023 r. pracownicy Spółki przestrzegali wymagań w zakresie m.in.:
- prawidłowego dokumentowania czynności podejmowanych w ramach działalności gospodarczej, w tym dokumentowania sprzedaży i zakupu pojazdów, dostaw towarów do innych państw członkowskich UE, wydania pojazdów dla potrzeb przeprowadzenia jazd testowych i odzwierciedlenia tego w ewidencji przebiegu pojazdu, a także świadczenia usług przez Spółkę,
- należytej staranności w doborze kontrahentów biznesowych, w tym poprzez wielostopniową weryfikację ich rzetelności, służącej zarówno ograniczeniu ryzyka finansowego po stronie Bohemia Motors, jak i wyeliminowaniu potencjalnych ryzyk podatkowych wynikających ze współpracy z nierzetelnym kontrahentem; w ramach tego procesu weryfikacji podlegają dokumenty rejestrowe kontrahentów, składane przez nich sprawozdania finansowe, wykazywane w nich dane finansowe, potwierdzany jest fakt ich rejestracji jako podatników VAT, a także brak wykazywania przez nich zaległości z tytułu podatków i składek na ZUS;
- dokumentowania zawieranych transakcji w oparciu o pisemne zamówienia, zlecenia i umowy oraz stosowania ustandaryzowanych wzorów zamówień i umów dla poszczególnych transakcji zawieranych w ramach prowadzonej działalności, co pozwala na stosowanie do nich ustalonych procesów księgowych i podatkowych, ograniczających ryzyko błędów;
- ustalonych zasad, momentów i zakresu dokumentowania poszczególnych typów transakcji zawieranych przez Spółkę, w tym np. świadczenia usług serwisowych, blacharsko – lakierniczych czy sprzedaży pojazdów.
- Procedury i procesy administracyjne, finansowe, księgowe i podatkowe
Prawidłowość rozliczeń podatkowych Bohemia Motors w 2023 r. wspierana była poprzez fakt, iż pracownicy Spółki stosowali się w swoich działaniach do procedur i utrwalonych procesów regulujących nie tylko poszczególne aspekty działalności operacyjnej, ale także pozostałe, wewnętrzne sfery działalności stacji dealerskiej i serwisowej. Na procedury i procesy te składały się między innymi:
- Regulacje w zakresie elektronicznego obiegu dokumentów księgowych w ramach Spółki, które nakładają obowiązki w zakresie odpowiedniego dokumentowania wydatków, tak by w odniesieniu do każdego wydatku ponoszonego przez Spółkę był jednoznacznie identyfikowany jego cel biznesowy. Regulacje te zakładają również weryfikację dokumentów od strony ich zgodności podmiotowej i przedmiotowej, tj. potwierdzenia, że dany dokument wystawiony został przez podmiot, który był faktycznym dostawcą towarów bądź usługodawcą, oraz, że świadczenie dokumentowane fakturą zostało faktycznie wykonane w sposób rzetelny. Ponadto, zakładają one wielostopniową weryfikację i zatwierdzenie ponoszonych przez Spółkę wydatków, co służy nie tylko ochronie aktywów Bohemia Motors, ale też eliminuje ryzyko ponoszenia wydatków, za którymi nie stałoby faktyczne nabycie towarów bądź usług niezbędnych z perspektywy funkcjonowania Spółki.
- Wytyczne w zakresie zawierania umów i doboru kontrahentów – dzięki stosowaniu ich w praktyce eliminowane jest ryzyko współpracy z kontrahentami, których rzetelność, w tym również w zakresie rozliczania zobowiązań podatkowych, mogłaby być kwestionowana, a także ryzyko dokonywania przez Spółkę zakupów towarów bądź usług o znacznej wartości bez zawarcia stosownych umów w tym zakresie.
- Regulaminy wewnętrzne dotyczące samochodów, nakładające szereg obowiązków i obostrzeń na pracowników mających dostęp do pojazdów zastępczych, demonstracyjnych i używanych, nabytych wyłącznie w celu ich dalszej odprzedaży. Stosowanie regulaminów i sprawowanie nadzoru nad ich realizacją w praktyce, zapewniają, że poszczególne grupy pojazdów wykorzystywane są przez Spółkę wyłącznie dla potrzeb jej działalności gospodarczej, przy czym istnieje również grupa pojazdów wykorzystywanych do celów tzw. mieszanych. Zakresy obowiązków przewidzianych w regulaminach oraz metody ich stosowania dostosowane są do poszczególnych grup pojazdów, uniemożliwiające wykorzystanie ich dla innych potrzeb niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem tej grupy pojazdów, które z założenia mogą być wykorzystywane w sposób tzw. mieszany, i wobec których Bohemia Motors stosuje ograniczenia wynikające z przepisów prawa podatkowego.
- Procedury w zakresie MDR, zgodnie z którymi Spółka nie podejmuje działań, które nie miałyby uzasadnienia ekonomicznego i nie wiązały się z realizacją celów biznesowych Spółki, lecz służyłyby jedynie (bądź głównie) osiągnięciu korzyści podatkowych. Spółka nie propaguje również i nie proponuje tego rodzaju działań innym podmiotom – istniejące procedury zakazują pracownikom Spółki podejmowania jakichkolwiek działań czy oferowania jakichkolwiek rozwiązań, które nosiłyby znamiona schematów podatkowych.
- Instrukcje w zakresie zasad funkcjonowania recepcji, obsługi kas fiskalnych oraz ochrony wartości pieniężnych i inne –w celu zabezpieczenia i ochrony majątku Spółki, Bohemia Motors stosuje ścisłe zasady obrotu gotówkowego, przechowywania środków pieniężnych, a także dokumentowania wpływu i wypływu gotówki oraz rozliczalności. W związku z dokonywaniem sprzedaży m.in. na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, Spółka dopełnia obowiązków w zakresie ewidencji sprzedaży na rzecz tych osób za pomocą kas rejestrujących, a także informuje pracowników o obowiązkach związanych z tą ewidencją, wynikających z przepisów prawa. Spółka ogranicza również możliwość przyjmowania płatności gotówkowych od kontrahentów, ale też redukuje realizację płatności firmowych w gotówce.
- Procedury i procesy regulujące zasady funkcjonowania Działu Księgowości – podobnie jak w przypadku innych Działów, również praca Działu Księgowości podlega daleko idącemu sformalizowaniu, co służy zapewnieniu, że wszystkie zdarzenia gospodarcze zachodzące w ramach Spółki zostaną prawidłowo i w wymaganym terminie ujęte w księgach (m.in. poprzez szczegółowe określenie kroków jakie należy podjąć w związku z zamknięciem każdego okresu), przez co są one rzetelną podstawą do obliczenia i zadeklarowania zobowiązań podatkowych Bohemia Motors. Ponadto, pracownicy Spółki przestrzegają procesów i zasad służących zapewnieniu, że wszelkie działania Bohemia Motors dokonywane będą z należytą starannością, w tym poprzez:
- każdorazową weryfikację statusu kontrahenta jako podatnika VAT czynnego oraz dokonywanie płatności za faktury z wykazaną w nich kwotą podatku VAT, na rachunki występujące na tzw. „białej liście podatników” oraz – w większości przypadków i tam, gdzie jest to wymagane przepisami prawa – z wykorzystaniem mechanizmu podzielonej płatności,
- weryfikację zakupów od podmiotów zagranicznych pod kątem identyfikacji potencjalnych obowiązków w zakresie podatku u źródła,
- weryfikację zgodności, spójności i kompletności gromadzonej dokumentacji, w tym dokumentacji w zakresie nabycia środków trwałych.
4.2 System finansowo – księgowy oraz aplikacje wykorzystywane do obsługi działalności Spółki
Wykorzystywany przez Spółkę system finansowo – księgowy zapewnia prawidłowe odzwierciedlenie zdarzeń gospodarczych powstających w działalności Spółki, zapewniając prawidłowość danych, niezbędnych dla potrzeb przygotowania deklaracji podatkowych oraz obliczenia zobowiązań podatkowych. Spółka każdorazowo weryfikuje czy dane przyjmowane do deklaracji podatkowych są zgodne z danymi wynikającymi z ksiąg i generowanych raportów finansowych, z uwzględnieniem potencjalnych korekt.
4.3 Kompetencje pracowników Spółki
Istotnym elementem systemu zarządzania podatkowego Spółki jest doświadczenie i wiedza pracowników Działu Księgowego i dbałość Bohemia Motors o stały rozwój ich kompetencji. Pracownicy Działu Księgowego i kadra zarządzająca, odpowiedzialna za sprawy finansowe, na bieżąco monitorują zmiany przepisów prawa podatkowego i jego wykładni w tych obszarach, które mogą wpływać na rozliczenia podatkowe Bohemia Motors. Spółka zapewnia pracownikom możliwość udziału w szkoleniach dotyczących zagadnień rachunkowych i podatkowych, w tym również szkoleniach dedykowanych dla pracowników księgowości w stacji dealerskiej. Pracownicy mają również możliwość korzystania z biuletynów podatkowych oraz prasy i portali poświęconych tematyce rachunkowej i podatkowej, a także konsultowania zagadnień podatkowych z Krajową Informacją Skarbową i / lub z zewnętrznymi doradcami podatkowymi.
4.4 Funkcje kontrolne i audyt wewnętrzny
Spółka stosuje system kontroli wewnętrznej, którego celem jest monitorowanie i identyfikowanie obszarów zagrożeń biznesowych, finansowych i podatkowych oraz eliminacja tych zagrożeń. Jednocześnie, prawidłowe rejestrowanie zdarzeń gospodarczych w działalności Spółki przekłada się bezpośrednio na prawidłowe ustalenie jej zobowiązań podatkowych oraz realizację innych obowiązków wymaganych przez przepisy prawa podatkowego. W tym zakresie Spółka w 2023 r. stosowała szereg procesów kontrolnych, mających za cel weryfikację i potwierdzenie prawidłowości danych wynikających z okresowych raportów finansowych oraz zgodności tych danych z danymi przyjętymi dla potrzeb obliczenia i wykazania zobowiązań podatkowych. Prawidłowość i rzetelność ujmowania zdarzeń gospodarczych w księgach Spółki jest dodatkowo weryfikowana poprzez coroczne badanie sprawozdania finansowego Spółki przez zewnętrzną firmę audytorską, zaś kwestie zgodności działań Spółki z obowiązującymi ją procedurami weryfikowane są w ramach audytu wewnętrznego, pełnionego w ramach nadzoru właścicielskiego sprawowanego przez grupę kapitałową Emil Frey.
4.5 Formy współpracy z organami Krajowej Administracji Skarbowej
W 2023 r. Spółka nie uczestniczyła w żadnej z dobrowolnych form współpracy z organami Krajowej Administracji Skarbowej, w tym w szczególności nie występowała o tzw. uprzednie porozumienie cenowe, ani nie zawarła umowy o współdziałanie w zakresie podatków, o której mowa w art. 20s ustawy z 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa.
5. REALIZACJA OBOWIĄZKÓW PODATKOWYCH NA TERYTORIUM POLSKI
W trakcie 2023 r. Spółka realizowała obowiązki w zakresie zobowiązań podatkowych na terytorium Polski zgodnie z przepisami prawa podatkowego i jego wykładnią. Zobowiązania podatkowe Spółki realizowane były w zakresie podatku od towarów i usług (VAT), podatku dochodowego od osób prawnych (CIT), podatku akcyzowego, a także podatku od czynności cywilnoprawnych (PCC). Bohemia Motors pełniła również rolę płatnika w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT) oraz realizowała pozostałe wymagane obowiązki informacyjne, ewidencyjne i dokumentacyjne w zakresie podatków.
W 2023 r. Spółka nie identyfikowała w swojej działalności, ani też nie wykonywała działań, które nosiłyby znamiona schematów podatkowych. W efekcie Spółka nie złożyła do Szefa Krajowej Administracji Skarbowej informacji o schematach podatkowych.
6. TRANSAKCJE Z PODMIOTAMI POWIĄZANYMI / RESTRUKTURYZACJA DZIAŁALNOŚCI
Spółka funkcjonuje w ramach grupy kapitałowej Emil Frey Polska, w ramach której aktywnie wykorzystywane są synergie płynące ze specjalizacji poszczególnych podmiotów oraz wzajemnej współpracy.
W 2023 r. strumienie świadczeń, których wartość przekroczyła 5% sumy bilansowej aktywów Spółki, tj. 6,98 miliona zł obejmowały:
- sprzedaż samochodów do podmiotów powiązanych;
- otrzymanie pożyczek wewnątrzgrupowych, z czego część została spłacona przez Spółkę w trakcie 2023 r.
Istotnymi wartościowo przepływami w 2023 r. były również zakupy dokonywane przez Bohemia Motors od podmiotów powiązanych w zakresie:
- usług najmu nieruchomości i świadczeń pobocznych z tym związanych;
- usług wsparcia, w tym doradczych, prawnych, księgowo – kadrowych;
ich wartość nie przekroczyła jednak w 2023 r. 5% sumy bilansowej aktywów Spółki, podobnie jak transakcja sprzedaży usług serwisowych na rzecz podmiotów powiązanych.
Wszystkie powyższe transakcje wewnątrzgrupowe dokonywane były zgodnie z wewnętrzną polityką Grupy Emil Frey, według zasad nieodbiegających od rynkowych.
Spółka w 2023 r. nie podejmowała żadnych działań o charakterze restrukturyzacyjnym, w tym np. przekształcenia spółki w inną spółkę, wniesienia wkładu do spółki w postaci przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, łączenia spółek, wymiany udziałów. Spółka nie podejmowała również działań reorganizacyjnych, które wiązałyby się z przeniesieniem pomiędzy podmiotami powiązanymi funkcji, aktywów lub ryzyk, i które miałyby istotny wpływ na średnioroczny wynik finansowy Spółki przed odsetkami i opodatkowaniem.
W 2023 r. podwyższeniu uległ kapitał zakładowy Bohemia Motors o łączną kwotę 10 mln zł..
7. ZAPYTANIA DO ORGANÓW PODATKOWYCH
W trakcie 2023 r. Spółka nie składała wniosków o interpretację ogólną ani indywidualną przepisów prawa podatkowego, wiążącą informację akcyzową, ani też nie składała wniosków o wiążącą informację stawkową.
8. ROZLICZENIA W TZW. RAJACH PODATKOWYCH
W trakcie 2023 r. Spółka nie planowała ani nie dokonywała rozliczeń podatkowych na terytoriach lub w krajach stosujących szkodliwą konkurencję podatkową wymienionych w aktach wykonawczych wydanych na podstawie art. 11j ust. 2 ustawy o CIT oraz w obwieszczeniu ministra właściwego do spraw finansów publicznych wydanym na podstawie art. 86a § 10 Ordynacji podatkowej.